onsdag 8 december 2010

Intro till boken ´Theology of Money´

Har börjat läsa Philip Goodchilds Theology of Money, och måste säga att det är en ganska intressant läsning. Väldigt svår dock, känns den som. Goodchild skriver i början mest ganska brett om ämnet. Men om jag nu förstår något av det han skriver så menar han i alla fall, att pengar i sig inte är något dåligt. Pengar finns till för att det ska kunna ske, i juridiska termer; en penningprestation där objekt A "överför" pengar till objekt B, och där B istället "ger" A något i utbyte. Det var nu mitt sätt att se på saken, men i alla fall. Det är sedan då vi börjar se pengarna som en gudom som det stöter problem (?), eller åtminstone på följdfrågor. Vidare så är det en annan sak att vi börjar använda pengarna som en väg till makt och till lycka. Då kommer det in frågor som Goodchild närmare kommer att peka på, det vill säga politik och teologi. Kanske det finns en nyansskillnad på pengar och mammon?! Jag är inte klar på hur jag tänker kring detta, men det känns som om pengar är det mer harmlösa (läs: så är det ju ändå inte), medan mammon inbegriper mer av detta med politik, makt, värderingar, lycka, och så vidare. Måste läsa vidare.. Fortsättning följer..

//Daniel

3 kommentarer:

  1. 40 poäng på fyra dagar? Lycka till, men jag är inte säker på att Goodchilds bok är den bästa vägen.

    SvaraRadera
  2. Tack! It´s not over ´til it´s over! Varför inte Goodchild? Har den boken, och två andra, så stridsplanen är nog utfunderad, trots tidsbristen.

    SvaraRadera