tisdag 14 december 2010

Feminist theology, southern and northern (två kapitel)

Den feministiska teologin fick sin start i och med att man ville uppmärksamma att de problem som ofta diskuterades var problem som imperialism och diktatoriska regimer, men frågeställningar som ofta uteblev var frågor kring hur kvinnors och barns ställning är i samhället, de som ofta var förtryckta. Det diskuterades helt enkelt frågor utåt sett, hur andra regimers ställning och makt kan vara problem för det egna samhället, men inte direkt problemen inom det egna samhället.

Problemet som feministteologerna ser det, är att kvinnans roll har blivit alltför undanträngd. Kvinnan är i lika stor del av det samhället hon lever i, men hennes roll har mången gång blivit nedpressad av samhället, i långa tider styrd av män. Ofta har det enligt feministteologerna varit på det sättet att kvinnans roll har varit den av den omsorgsfulla parten, helt enkelt den som tar hand om barnen, sköter om köket etc. Men detta är inte för dem det som kvinnan "skulle vara till för". En parallell som feministteologerna vill peka på är Jungfru Marias del i Jesu liv. Hon var inte bara en del av Jesu födelse, utan hon var en del av själva Jesus. Hon var inte bara en del av att föda Jesus, utan hon var som ett led i den process som gjorde Jesus till det han var. Detta vill feministteologerna komma bort från, en bild av kvinnan som enbart en producent av efterkomlingar, som om kvinnan skulle vara ett föremål. Nej, de vill att kvinnan ska ha en lika stor del av helheten som männen nu tycks ha.

En annan viktig sak som de sydliga feministteologerna vill lyfta fram, är att det inte kan sägas finnas en likhet mellan alla kvinnor i världen. Därför vill de lyfta fram att det finns en stor variation mellan kvinnor beroende på var i världen man rör sig. Det går helt enkelt inte att generalisera det kvinnliga könet som en distinkt enhet, som skulle vara alltigenom lika. Dessa feministteologer har velat att ta del i en allt större utsträckning, i bland annat frågor som många gånger har drivits åsido.

Bland dessa frågor kan hittas aspekter som inte nödvändigtvis måste vara så högtravande, utan det är snarare fråga om alldagliga, men ack så viktiga frågor om liv och död. De har velat påpeka frågor som tillgång till rent vatten och en jord där nytt liv kan bära frukt, frågor som kanske verkar tagna förgivna, men som har fått allt för lite uppmärksamhet och tagits i beaktande.

De nordliga feministteologerna har kanske å sin sida ett mer rekonstruktivt sätt att se på saker och ting. De tycker att man kunde på sätt och vis genomföra en rekonstruktion av det andliga. Inte genom att kanske göra en förnyelse av doktriner, utan snarare en form av bejakande av att det kvinnliga finns med i den kristna andligheten. Ett sätt av accepterande av det kvinnliga som en del av hela den andliga helheten. En bekräftelse på att det kvinnliga har varit en del av den kristna historien, att den fortfarande finns med idag, och att den behöver få bejakas att den är en viktig del av den andliga utvecklingen.

//Daniel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar