lördag 11 december 2010

The Politics of Jesus part 4

Denna text gäller kapitel 6-8. I kapitel sex diskuteras Trial balance. Är det till exempel en skillnad på den historiske Jesus och på historiens Jesus? Måste vi välja på historiens Jesus och lärornas Jesus. Yoder menar att vi inte kan göra det. Han menar att historiens Jesus ÄR trons Jesus. Ytterligare många påståenden sätts emot varandra som motsatspar, men det är inte genom att vi väljer antingen a eller b som vi kommer fram till den sanna Jesus.

Vidare kommer vi till kapitel sju där det diskuteras att följa i Jesu fotspår och att vara hans (sanna) lärjunge. Vad innebär det att följa Jesus?
Att älska så som han? Att tjäna andra så som han? Att ge sitt liv så som han? Attt förlåta andra så som Gud förlåtit oss?
Ja! Det är väl just detta som det handlar om; att bära sitt kors så som Jesus bar sitt. Att helt enkelt vara för andra den barmhärtige samariern i alla livssituationer.

Kapitel åtta berör sedan kraft eller kanske snarare makt. Makten kan ju ta sig olika uttryck, och det som Yoder främst berör är olika sorters makt. Det var makten i form av makthavarna som satte Jesus på korset. Det är en sorts makt. En annan makt är den som Jesus kom med, hela Guds rike och makten i och med det. Det tredje jag nu kommer att tänka på när det gäller makt är när dessa två konfronteras. För det första makten i form av makthavarna av Jesu tid, för det andra Jesus med, ja, sig själv, utan någon egentlig "maktuppvisning", men ändå med en outtalad makt som också de så kallade makthavarna märkte. Hans utstrålade makt tycktes vara så farlig att han gick sitt öde till mötes. Många gånger är det just så att det finns denna makt/kraft i kyrkan som inte alltid är uttalad, men som ändå finns där. Och den kan bra vara en del av det övriga samhället, men alltid finns det ju åsikter som inte tycker så.

//Daniel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar