tisdag 19 oktober 2010

"Only God can judge me!"

Under den förra föreläsningen diskuterade vi alltså det första kapitlet ur William T. Cavanaughs bok ´The myth of the State as Saviour´. Cavanaugh tar upp en massa "felbilder" som finns om den kristna religionen och har ett väldigt kritiskt sätt att se på staten. Man kan nog enligt min mening tolka honom som en sorts kristen anarkist tycker jag. Cavanaugh är viktig med att poängtera att det är ett civitas terrena som vi just nu lever i, en jordelig stad om man så vill, och att vi vet att vårt riktiga hem är i himlen. Här ett citat som enligt mig beskriver ganska bra Cavanaughs synsätt: "It is the Church, uniting earth and heaven, which is the true ´politics´. The earthly city is not a true res publica because there can be no justice and no common weal where God is not truly worshipped."

Men det är något för mig som fattas. Finns det ingen mellanväg? Finns det bara det av Cavanaugh förkastade "staten som räddare" -synsättet, samt Cavanaughs synsätt där vi som kristna strikt ska leva utav Guds lag, med tanken om att livet på jorden inte är av så stor vikt utöver att vi hårt skall hålla fast i Guds lagar? Hur kan vi veta vad det innebär att "truly worship God"? Människan är ju inte perfekt, och hon kan ju inte heller alltid veta vad detta perfekta sätt att följa Guds vilja är. Det finns ju så många åsikter och så många sätt som KAN vara bra. Var förblir dessutom tanken om tvåregementsläran? Var finns då det som gör människan till det hon är, nämligen att hon har friheten att själv välja?! Jag vill helt enkelt hitta en mellanväg. Jag tror och vill tro att det ska gå att samtidigt leva ett liv som är relativt fritt till att göra sina egna goda etiska val samtidigt som man följer ´Guds vilja´. Jag är inte på det klara med vad jag egentligen tycker och tänker, men jag försöker få nån klarhet i det hela. Jag hoppas jag kan leva ett liv där jag kan lita på att jag gör "det rätta" och de rätta valen, och tro på att det finns ett evigt liv efter detta och på att jag kommer till himlen - såtillvida den existerar - och hoppas att Gud då tycker att jag gjort gott ifrån mig. För om Gud finns så är det i slutändan bara så att...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar